vir: RTVSlo
Kar je na Facebooku, bo tam tudi ostalo
Če zbrišemo profil, bodo podatki ostali
Znanost in tehnologija, pred dvema urama
Ljubljana - MMC RTV SLO
Trenutek, ki so ga mnogi čakali, je nastopil - Facebook bo
informacije uporabnikov prodajal podjetjem in vse, kar počnete na Facebooku, bo
tam tudi ostalo.
Najbolj razširjena spletna skupnost Facebook, ki jo je danes 24-letni Mark
Zuckerberg s pomočjo nekaj prijateljev in sostanovalcev zagnal
februarja 2004 v študentski sobi, je zaradi svojega enostavnega in hitrega
vmesnika (ta je bil pri hitrem širjenju težava MySpacea) postala zelo popularna
v zelo kratkem času. V petih letih je namreč pridobila 150 milijonov aktivnih
uporabnikov, oziroma tistih, ki so se nanjo prijavili v zadnjem mesecu.
Taka količina uporabnikov, ki nalagajo svoje fotografije s podrobnimi
označbami, kdo je slikan, si izmenjujejo informacije o svojem počutju in
razmerjih, si pošiljajo razna darila ter rešujejo vse mogoče teste, naravnost
kliče po tem, da bi tako bazo podatkov uporabili za trženjske namene.
Facebook - raj za oglaševalce in raziskovalce trga
Raziskovalci trga namreč porabijo velikanske količine denarja, da od
potencialnih potrošnikov izvejo, na kakšen način jim lahko določen izdelek
oziroma storitev prodajo. Na Facebooku pa take informacije uporabniki, natančno
vpisani v svoja socialna omrežja, dajejo kar sami od sebe. Pri nastavitvah
zasebnosti vsak lahko določi, da je določena vsebina vidna le njegovim
prijateljem. Toda mladi ustanovitelji so se zdaj odločili, da bodo vse osebne
podatke uporabnikov prodajali naprej.
Zuckerberg - Leto 2009 bo ključno za Facebook
Zuckerberg, vedno oblečen v navadno majico in kavbojke, je s kravato na
forumu v Davosu predstavil novo obdobje svoje strani. Leto 2009 bo namreč po
njegovih besedah ključno za Facebook, saj bo v naslednjih mesecih lahko
dokončno uspel ali pa se bo začel njegov zaton.
Pogoji uporabe so se spremenili
Poleg obljubljene prodaje pa so ob peti obletnici naredili tudi nekaj
manjših sprememb v njihovih pogojih uporabe. Že do zdaj je veljalo, da je
uporabnik za vsako naloženo datoteko prenesel vse njene pravice na Facebook,
tako da je lahko spletna stran z vsebinami počela, kar se ji je zahotelo, v kar
je vključeno tudi posredovanje drugim organizacijam.
Z novimi
pogoji uporabe, ki veljajo od 4. februarja letos, pa so iz člena o licencah
izbrisali odstavek, s katerim lahko uporabnik svoje naložene vsebine kadar koli
zbriše, pri tem pa Facebooku avtomatično poteče licenca za uporabo teh vsebin. "Facebook
ti pomaga povezovati se z ljudmi v tvojem življenju," pa čeprav mi
tega več nočemo.
Če se bo kdo vprašal, kako je mogoče, da lahko Facebook spreminja svoje
pogoje uporabe, bo odgovor našel že takoj na začetku pogojev, kjer je zapisano,
da lahko Facebook "zamenja, spremeni, doda ali zbriše dele teh pogojev
uporabe kadar koli brez vnaprejšnjega obvestila".
Tako kljub ukinitvi profila na Facebooku za vedno ostanejo vse osebne
informacije uporabnikov in njihovega obnašanja na strani, torej tudi, s kom so
kaj govorili in nad čim so se pritoževali.
Evropski zakoni strogi, a Facebook se ne nahaja v EU-ju
Zadeva pa je poleg vsega sporna tudi s stališča zakonodaje Evropske unije, saj
direktiva o varstvu osebnih podatkov zapoveduje, da se osebni podatki lahko
obdelujejo le s privoljenjem posameznika. Prav tako pa se lahko odloči, da
svoje privoljenje prekliče, to pa je ravno člen, ki so ga zdaj pri Facebooku iz
pogojev izbrisali.
A po besedah Andreja Tomšiča iz urada Informacijske
pooblaščenke ne more niti Slovenija niti katera druga članica iz Evropske unije
ničesar ukreniti, saj Facebook ni fizično prisoten tu. Če bi namreč imel le del
strežnikov, s katerim obdeluje osebne podatke v EU-ju, bi moral spoštovati
tukajšnje zakone, tako pa za zdaj te in podobnih strani nihče ne more prisiliti
v upoštevanje tovrstnih zakonov.
Blaž Kosovel
