Kar se tiče razmerja med izobrazbo in plačo je kar veliko razlogov, ki porivajo trg delovne sile v spiralo.
En izmed razlogov je ta, da je enostavno preveč visoko izobraženih aktivnih ljudi, za delovna mesta, ki potrebujejo visoko izobrazbo in so prisiljeni opravljati delo, za katerega so prekvalificirani. Ker to traja že nekaj časa, delodajalci že v osnovi zahtevajo opravljen študij. Spet drugi razlog je ta, da je veliko ljudi, ki imajo diplomo, vendar ne opravljajo svojega poklica, ker v njihovi panogi ni dela zanje, v drugi panogi pa je presežek delovnih mest, pa ni ustrezno izobraženega kadra.
Mislim, da bi bilo treba prevetriti šolski sistem, kar se tiče študija in bolj usmerjeno razpisati študijske programe. Pa se strinjam s tem, da naj ima vsak možnost študija in da naj študira, če se le da, kar ga veseli. In se z državnega vidika spet pojavi spirala: če študirajo vsi in karkoli želijo, se zgodi točno zgoraj opisano. Če usmerijo študije glede na potrebe oz. na trende, bo več zdravnikov in več strojnikov in malo manj ekonomistov, pravnikov, filozofov itd. Za začetek bi bilo že to dovolj, če bi znotraj posameznega študija bolj specificirali učno snov. Npr. če želiš zaposliti računovodjo, se jih bo prijavilo 5, če razpišeš mesto v trženju, se jih javi 150.
Še en primer: V mojem letniku je bil vpis na ekonomsko fakulteto 700 rednih študentov (za univ.program) in še 500 na Visoko poslovno šolo. To je 1200 študentov na leto! Pa recimo, da je dokončalo študij 20% (pa jih je več!-zgolj za občutek), kar pomeni 240 ekonomistov samo na 1 letnik?! A je potem čudno, da se kakšen od nas znajde za blagajno v samopostrežni trgovini? Ne. Ker drugje dela ne dobiš?! In delodajalci to izkoriščajo do maksimuma, ker predpisi to dovoljujejo. Spet, če bi zakonsko opredelili, da je univ.dipl.tainta plačan toliko in toliko, ne glede na delo, ki ga opravlja, bi delodajalci najemali po izobrazbi ustrezno delovno silo, vendar bi bilo na cesti spet toliko in toliko univ.dipl. mladih.
Predvsem se take zadeve nobena vlada ne upa niti načeti, ker je zadeva prekompleksna in se ne pokaže v 4 letih, ker jo je potrebno izvajati postopoma in ne v 1 letu, ker morajo biti izobraževalne ustanove in ustanove zaposlovanja povezane pa seveda niso in še bi lahko naštevali.